lördag 21 december 2013

Läskigt!!

Varje gång mina barn skadar sig får jag en obehaglig känsla i magen, som när Ida bröt sin arm mådde jag ris länge i magen. Första reaktionen är att jag får stickningar i fingrarna, sedan yrsel och så magkänslan. Det är superläskigt men kanske fullt normalt eftersom jag ju burit dem i mig i 9 månader..
I varje fall så brukar jag minnas när de skadat sig, ända ned till minsta lilla skrubbsår (känns det som i varje fall..) Därför blev jag mäkta fundersam när jag i onsdags morse såg att Grys höger tumnagel var på väg att lossna. Frågade på förskolan om hon klämt sig där men personalen såg ärlig förvånade ut och sa att nej, inte vad de märkt. Till saken hör att Gry sällan gråter på förskolan, vilket personalen både påtalat och nu sa att skulle hon klämt sig så illa borde hon ju gråtit och de i så fall uppmärksammat och berättat för oss. Jag frågade mina kollegor om de visste något som kan göra att barn tappar naglar utan att ha klämt sig men ingen visste något direkt.. I går, när farmor och farfar lämnade Gry, hade farmor satt plåster på så hon inte skulle fastna och göra sig illa på tummen. Farmor, som är sjuksköterska, trodde hon klämt sig nyligen och vi glömt berätta men när jag sa nej blev även hon lite konfunderad. I morse tog jag och googlade och fann fler frågor med liknande situationer där föräldrar till barn undrade vad som stod på. Flera hade sökt hjälp på både VC och BVC men där visste de inget utan tog prover och gav olika förslag. Allt från klämt sig till torr hud och järnbrist hade föräldrarna fått som svar. Dock hade flera börjat se en sak som var gemensam nämnare och det var att nästan alla barnen hade haft höstblåsor innan. Någon hade rådfrågat en läkare om sammanbandet och fått att det var en stor sannolikhet att det fanns samband men det inte fanns någon forskning, mest för att barn ofta klämmer sig och tappar naglar så föräldrar söker sällan av den orsaken.. Läkarens tanke var att kanske fick barn blåsor under naglar, vilka ju inte då syns av naturliga skäl, och att nagelfäste liksom dör och gör att nagel lossnar några veckor/månader senare. Gry hade ju blåsor i oktober vilka vi hade svårt att fastställa vad de var i början. Och nu verkar ena nageln vara på gång att lossna och de andra ser lite annorlunda ut.
Vad jag för övrigt förstod på inläggen så får barnen naglarna tillbaka och sedan är det inte mer med det. Några barn hade tappat naglarna en andra gång också men.. Läskigt tycker jag!! Men samtidigt lugnande nu då jag KAN ha hittat en orsak, slipper fundera på om jag missat en klämd tumme ju!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar