onsdag 19 oktober 2011

Rätt eller fel?

Jaha, då är jag tillbaka på ruta ett.
Bvcsöterskan ringde i morse och hon var oroad för Grynet. Hon är farligt nära att kunna bli sjuk pga den dåliga viktuppgången. Hon hade talat med barnläkaren på mottagningen, ringt till barnmorskan vi träffade på ammningsmottagningen i torsdags och alla var rörande eniga om att Gry MÅSTE upp i vikt. ( som om jag inte förstått det innan typ..) Läkaren sa vi MÅSTE ge 40 ml i ersättning efter varje amningstillfälle. Barnmorskan sa jag MÅSTE pumpa mellan målen (vilka tar ca 1-1,5 timme i sig plus att ge ersättning ca 20 min och så ska vi amma igen en timme senare, känn ingen stress..)
Det är ju inte utan att jag själv undrar om jag är helt dum i skallen som envisas med att amma. Bvcsköterskan sa idag att de vet ju hur gärna jag vill amma och givetvis ska jag få allt stöd som finns. Än så kan jag dock känna jag bara får dåligt samvete från alla håll. Kollade i Idas viktuppgångsjournal. Hon var inte över sin födelsevikt förrän hon var 20 dagar, Gry är snart 30 dagar. Visst, Gry har långt kvar till sin födelsevikt men förra gången fick jag lugn och ro. Givetvis är det kanonbra de har koll men stressen de lägger på mig sänker mig långt under vattenytan.

Det har fått mig att fundera på om jag verkligen gör rätt. Eller är jag egoistisk? Som läget är nu är allt bara ett stort stressmoment. Varje gång jag lägger henne till bröstet känner jag att jag måste "övervaka" henne så hon verkligen äter. Slumrar hon till måste jag väcka henne. Det mysiga med att amma är lååångt borta. Sedan att sätta sig och pumpa mellan amningarna, det är ett annat stressmoment. Det visar ju hur tydligt lite mjölk jag har. Dock vet jag att jag kan ha mer mjölk än den som kommer i flaskan då stressen kan göra att jag inte släpper i från mig mjölken... Och så detta med att ge ersättning. Jag vill inget hellre än att ha en mätt och go unge, men jag mår skit över att ge henne ersättningen. Varför kan jag inte svara på, det bara är så. Jag får ont i magen när jag sitter och ger henne den.
Mitt upp i allt detta ska jag försöka hinna njuta av den underbara lilla varelsen. Låta andra komma intill och få nosa bebisdoft. Sedan ska jag vara mamma åt Ida, ge henne tid och kärlek. Sedan har jag mig själv att försöka se till också. Göra sådant som JAG gillar och mår bra av är viktigt för att vara harmonisk nog för att producera mat. Och så har jag en underbar make som faktiskt också behöver ha min tid. Jomenvisst, jag har ju all tid i världen.. Eller vänta nu, dygnet har bara 24 timmar.. Någon som kan få ihop tidsekvationen?
Nähä, nu är det dags att väcka Grynet så vi kan amma och ge ersättning. För tydligen ska man kunna väcka bebisar för att äta.. Funkade inte med Ida och Gry är lagom road när jag försöker men hon lär sig väl..

4 kommentarer:

  1. Neeejdå! Du är inte egoistisk. Självklart ska du låta ditt barn svälta. Stå på dig och låt inte "experterna" på BVC övertala dig. BVC vet inte vad som känns bäst för Dig och gör Dig lycklig och inte tillåter Dig att få Din vilja igenom. Lyckiskramizar!

    SvaraRadera
  2. finns inga rätt och fel...tycker du är stark som fortsätter kämpa för de du vill :) gör vad som känns bäst för er :) hoppas Gry börjar gå upp i vikt och att ammningen kommer igång och om inte så har man faktiskt rätt att vara ledsen o besviken. tänker på er kram kram kram

    SvaraRadera
  3. Jag kan inte förstå hur du kan äventyra, din så länge efterlängtade dotters, hälsa genom att vägra ge tillägg om det nu är det som krävs för att få henne upp i vikt. Inget fel i att försöka få igång en bra ammning men nu har det gått en månad och hon får inte det hon behöver. Du har kämpat länge men inse fakta. Det funkar inte riktigt. När både läkare och bvc är oroade är det tid att byta taktik. Kliv ner från dina höga hästar och ge tillägg. Hade detta varit ett äldre barn, hade en mycket låg vikt kallats barnmisshandel. Ge Gry den bröstmjölk du har och låt henne sedan äta sig mätt på tillägg. Allt för Grys skull!! Bröstmjölk är bra men Gry är värd bättre hälsa.

    SvaraRadera
  4. Kära anonyma
    Jag vägrar INTE att ge ersättning, Gry har fått det sedan hon var 2 dagar efter att JAG bett om det. Som mamma gör man så gott man kan och vad man anser vara det bästa för sitt barn, familj mm. Alla barn rusar inte upp i vikt, påtalade t.o.m att min stora tjej tog 20 dagar på sig. Du menar på att vi ska ändra taktik, hur tycker du vi ska göra? Sluta amma helt? Taktiken vi har nu är amma, pumpa, ge ersättning. Vet inte vem du är men tycker du kan knipa din trut om att jag misshandlar mitt barn, jag ger henne ALLT!

    SvaraRadera