söndag 1 december 2013

Rätt begrepp

Jag är, som de flesta av er ju vet redan, förskollärare. När jag började läsa till det -09 sa jag själv dagis om den verksamheten jag skulle komma att arbeta inom. Men med min utbildning lärde jag mig att det som kallades dagis förr numera heter just FÖRSKOLA. I början tänkte jag mest "jaja.. spela roll" men visst tusan gör det skillnad! Jag är stolt över vad jag och mina kollegor gör med barnen om dagarna och är mån om att vårda det förtroendet föräldrarna lägger på oss med att lämna det värdefullaste de har i våra trygga händer. Själv lämnar jag mitt allt med STORT förtroende då jag själv vet vilken kunskap fröknarna på Grynets förskola besitter. Det handlar inte om förvaring, det handlar inte om att någon ska ta hand om mitt barn medan jag själv arbetar utan det handlar om att hon ska få en anpassad grund för att sedan i livet kunna genomgå 10 år grundskola och sedan följande gymnasietid samt högskola. Öh va? tänker du kanske nu men det är just vad vi gör på förskolan. Vi lägger grunden till barns fortsatta lärande. Vi hjälper dem tolka sociala samspel. Vi finns som trygga vuxna som, utan den känslomässiga biten man som förälder har för sitt eget barn i eventuella konflikter, hjälper dem finna lösningar och kompromisser. Vår verksamhet regleras av en läroplan som är framtagen för att just lägga en bra grund, inte för att tvinga barn att allt tidigare bli "vuxna" därför har vi verksamhetsmål istället för som man inom skolan har individuella. Vi följer Skolverkets riktlinjer och även om det ligger tonvis med krav på oss som pedagoger från dem så är vi ändå en trygg famn för barnen att krypa upp i när man ramlat eller bara saknar sin mamma/pappa.

För ett tag sedan skrev jag ett inlägg om dagis vs förskola och som jag väntat mig så reagerade vissa med just som jag själv i början att spela roll, dagis vet alla vad det är varför krångla till det?! Dagis VAR något som fanns på 70-80 talet. När läroplanen för förskolan kom 1998 försvann det begreppet. Och om man ska vara petig så hette det inte dagis från början så varför hänga fast sig just vid det ordet? I varje fall så sa fler att det är lättare för barn att säga dagis därför tänker de fortsätta kalla det för det. Punkt. Gry är 2 år och 2 månader lite drygt och hon går på "tötola" och är väääldigt stolt över att få gå på en "tötola". Ska jag då som förälder säga Nej Gry, du går på dagis för det är lättare för dig att säga? Skulle inte tro det va?!! Personligen tycker jag det är att nedvärdera barnet med att lära dem felaktiga begrepp för att man själv.. ja varför lär man sina barn fel? Är man lat? Obildad? Eller rädd för nya saker? Men då kan jag berätta att det är lika bra du lär dig nu, för oj vad dina barn kommer lära dig mycket nytt! Och handen på hjärtat, vi lever på 2010-talet kan vi inte tillsammans bestämma vi inte behöver klamra oss fast vid det gamla? För visst lär du dina barn ord som ipad, reflexväst (även om många vuxna verkar tro de själva lyser i mörkret utan reflexer med det är ju en annan historia) bluray, google och mobilkamera. Det är begrepp som inte fanns då dagis fanns. Och visst vill du att dina barn ska ha det bästa?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar