torsdag 5 juli 2012

MDNA Ullevi 4/7 2012 (enligt mig)

Japp, äntligen fick jag tummen ur och gå på en konsert med en av mina stora idoler som barn, tonåring och även i vuxen ålder. (även om jag kan tycka hon kan bli lite väl mycket ibland nu för tiden..)
När vi bokade våra biljetter i februari kändes det som en eeeevighet tills det var dags å helt plötsligt så var det dags.
Ida tyckte jag var glömsk som hela tiden glömde jag skulle på konsert, men säg den småbarnsmamma som kommer ihåg något som rör henne själv.. Sen blev man ju varse ganska kvickt genom media att hon inte var direkt bra.....
Vi hade ordnat som så att farmor och farfar skulle ta hand om Grynet medan Ida for med en kompis till hennes båt för bus och bad. Att lämna ifrån mig Grynet är inget jag gör direkt lättvindigt så det var noggrann planering med listor på rutiner mm. (kanske var det därför jag liksom förträngde ankommande konsert..?)
Ida åkte iväg, Gry åt middag och somnade en sväng och när maken kom hem hade jag inte ens börjat klä om mig... Tur jag är snabb när det behövs.. ;-)
Gry lämnades och vi styrde söderut på E45an. Inte många platser kvar för dem innan vägen är klar, men igår kändes det som värsta bergochdalbanan stundtals. Vi parkerade och småskyndade oss till Ullevi. Det hade vi verkligen inte behövt. "Förbandskillen" kom på nån timme efter vi hittat våra platser och Madonna, hon dröjde 1,5 timme efter "förbandskillen".
Martin Solveig var förband. Säkerligen jätteduktig som dj men på Madonnas gigantiska scen såg det aningen patetiskt ut om du frågar mig. Tyvärr dröjde som sagt Madonna vilket ledde till en del bråk på planen samt att strax innan konserten börja så kom flera poliser upp på läktarna. (läste idag de hade haft tekniska problem, vilket inte vi informerades om. *kasst*)
Men så började konserten. En av öppningslåtarna var Gang Bang i vilken Madonna sprang runt och sköt folk och på tvskärmarna rann det blod.. Aningen osmakligt och kanske inte bästa låten att öppna med. I Girl gone wild ringde jag upp Ida så hon fick höra lite från konserten. (hon surade rejält då vi beställde biljetterna och det var åldersgräns över hennes ålder..)
Då vi satt uppe på läktaren så tyckte jag basen vid fler tillfällen tog överhand och Madonnas röst försvann. Även en del av vad som visades på den stora bakgrundsskärmen tog bart upplevelsen att se Madonna. Jag förstår mycket väl hon behöver byta om, dricka och fixa hår mm men att då spela upp inspelat halvbra material impade föga..
Jag är som sagt ett Madonnafan från 80-talet och det skar i hjärtat hur hon hackade sönder godbitar som Holiday och Material Girl. Återigen förstår jag att hon vill utvecklas men vi som fans gillade låtarna som de var från början. En enda låt var bra i ny tappning och det var Like a Virgin. Dock måste jag hålla med kritikern på aftonbladet att rösten höll inte alla gånger, men grymt bra ändå! (fast inte bättre än originalet)

Detta är hur JAG upplevde konserten. Visst, jag är nog lite extra hård då jag gärna drar på nån gamla skiva före hennes nyare och för att hon lät oss vänta i 1,5 timme utan minsta respons. (även om Ullevi mycket väl borde stå för största delen av den biten så är det ju henne vi ville se!)
Maken som var med tyckte dock helt annorlunda. Men han är mycket för hennes nyare album och han gillar scenografi och mycket bas så...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar