tisdag 3 juli 2012

Egentid

Smakar på ordet. Vad betyder det egentligen? Egentid. Egen. Tid. Idag har det stått på fler av mina vänners statusar på fb att de vill ha eller har sk egentid. Från vad undrar jag då. Oftast verkar det som det är barnen de har egentid ifrån. Jag lägger verkligen ingen värdering i hur folk lever sina liv och givetvis ska/kan man behov av att vara för sig själv ibland.
När Ida var runt 1,5 år hade jag ett jättebehov av att vara min egen person. Så stort behov att det slutade med att jag och maken (som då var sambon) flyttade isär. Men aldrig under den tiden ville jag vara ifrån Ida. Som väl var så blev saknaden efter maken för stor och vi hittade vägen tillbaka till varandra.
Nu för tiden har jag inget jättebehov av sk egentid, dock behöver jag och Ida tid ifrån varandra. ;-) (förpuberteten är ljuuuuvlig..)
För mig kan sk egentid vara då jag får gå på toaletten med stängd dörr. Jo, jag vet jag är i den fasen av livet men ibland behöver man sätta saker i perspektiv för att inse behovet. Jag har en väninna som ofta "klagar" på att hon aldrig får tid över för "egen tid". Att hon tränar 3-4 gånger i veckan, jobbar i butik vilket gör att hon ofta är ledig på fm då barnen är i skolan/förskolan, ofta har barnen hos sina föräldrar och sedan har barnen varannan vecka då hon och pappan är skilda.. Perspektiv var det ja.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar