söndag 3 februari 2013

Vad småbarnsföräldrar gör när de är barnlediga

Tja, jag kan ju inte tala för någon annan så ta nu inte detta inlägget på något sätt som generaliserande (visst har jag lärt mig fina ord?!) ;-) Men så här förflöt VÅR barnlediga kväll/natt/morgon.

Efter att vi hämtat storasyster i Lidköping hos övriga storfamiljen gick hela familjen i samlad trupp ned till farmor och farfar för övernattning. Vid 20 ca lämnade vi barnen och gick för att ev gå och ta ett glas vin på någon restaurang. Men då kära extramamman gjort så mycket god mat var vi proppmätta och valde istället att gå en lite längre promenad och knata hemåt. Vi mötte inte direkt många, även om folk vägrar erkänna så tror jag nog de flesta satt och kikade på Melodifestivalen.. *fniss*
Väl hemma tände vi i kaminen, kröp upp i soffan och delade på en cider. Kikade på ett mediokert startfält, enda bra låten, enligt oss, kom på 6:e plats. Resten var riktigt dåliga låtar. *rys* Vi slog sedan över och kikade på Plura i Spanien. Alla som sett på ett avsnitt av honom vet att där är det svordomar, alkohol och mycket pinsamheter, förstår varför vi mest satt och samtalade istället om sådan som inte hinns med när barnen är med och tjattrar. Sedan såg vi en kort sväng på P.S I love you innan vi stängde ned tvn och istället kröp till sängs. Där gjorde vi sådan som vuxna gör, ja men visst vi SOV! Ända till klockan 9 på morgonen. Nog för att Grynet sover om nätterna men att få sova tills man vaknar av sig själv, riktig föräldralyx!!
Medan maken fixade frukost rev jag ur alla sängkläder och slängde ut både madrass, kuddar och täcken på altan. Körde i gång maskinen och så åt vi frukost. Utan att bli avbrutna. Utan att behöva fånga upp något som är på väg mot golvet eller plocka upp något som vi inte hunnit fånga upp. Sedan dammsög jag sängarna medan maken slipade ned 5 trappsteg i trappen, inget sådant som man hinner/kan göra med en 16 månaders nyfiken tjej i närheten. Vid 11 kom ett sms att nu går vi hemåt er, då slogs jag av en enorm längtan efter tjejerna. Och så var den barnlediga tiden över för denna gången. :-) Ca 15 timmar. Mer fixar inte jag. :-) Är grymt imponerad av er som har era barn varannan vecka, eller varannan helg. Det hade jag ALDRIG fixat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar