torsdag 9 juni 2011

Föräldragrupp

Idag var första av tre träffar med föräldragruppen. Vi var sex par. Jag gick utan maken då han jobbade. Vi var enda paret som väntade vårt andra barn. Det var en pappa som väntade sitt andra barn men den blivande mamman väntade sitt första. Vi fick sätta oss tjejerna för sig och killarna för sig till en början och då dök de över mig med massor med frågor :-)
Jag var helt öppen med att jag inte var där för att lära mig något utan lära känna blivande föräldrar som kommer ha barn i samma ålder sedan. Visst blev det lite repetition och lite nyheter men jag satt mest med träsmak i ändan och försökte att inte gäspa. Inte för det var tråkigt eller så utan för jag vet det spelar ingen roll hur väl insatt man är inför förlossningen, man är aldrig tillräckligt kunnig då varje förlossning är individuell och det är bebisen som styr - inte jag. Det lilla jag kunde bidra med till mammorna var att inte lyssna för mycket på alla amningsråd (tjat) eller hur andra upplevt sina förlossningar. Kanske var det därför de mer eller mindre kastade små blickar åt mitt håll för att få någon form av bekräftelse att det kanske var så som föreläsaren stod och sa. Hon som jobbat på förlossningen i mer än 15 år och som barnmorska på mvc i dryga tre år och som även hade genomgått vad som nu stod framför dem. Mitt "kunnande" inom området betydde mer för dem uppenbarligen.. :-)

Tyvärr var det lite som jag var orolig för, att jag inte skulle känna någon direkt connection med någon. De flesta var mellan 20-25 år och som sagt var jag enda omföderskan.. Men, vi är ju några kursare som ska ha nästan samtidigt så vi får väl försöka ses istället. Sen tror jag nog att en hel del andra kursare inte släpper taget om mig/oss heller, eller? ;-) Ett år går ju ganska fort och jag hoppas jag kan skriva c-uppsatsen tillsammans med de andra och på så vis bara komma sex månader efter. Nåväl, det ger sig med tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar