måndag 11 juli 2011

Halsbränna

Vissa saker förtränge man ganska snabbt efter avslutad graviditet. Bla halsbrännan. I bröjan fick jag det av att äta fet eller stark mat. Å det var ju lätt att undvika. Men nu kommer det även av att bara tugga i sig lite gruka!
I veckan har vi bott i båten och i princip varje natt har jag antigen vaknat av, inte kunnat somna för eller haft sedan middagen intogs en grym halsbränna. Jag hade köpt Galive och hemma blev de givetvis kvar då vi for ut till båten. Fick fatt på Rennie mende hjälpte föga.
Ida har frågat mig flera gånger hur det känns att ha halsbränna och go som hon är så inbillade hon sig att hon hade det en kväll (allt för att få smaka på tabletterna) Då hennes gick över i samma stund som hon fick tabletten i munnen så fortsatte min flera timmar efter...
Graviditetshalsbränna är djävulens påfund läste jag i en annan gravidblogg precis i början på min egen graviditet. Då log jag lite lätt men idag är jag benägen att hålla med! Sura uppstötningar och en riktigt brinnande känsla i svalget är vardag just nu.
För den oinsatte i hur det kan kännas så kan en liknelse vara om man haft en riktigt baksmälla där man pratat med porslinsguden i flera omgångar tills det bara finns den där gula gallsyran kvar att få upp (en riktig magsjuka kan även leda till samma känsla fast nu slipper man det som kommer bakvägen då..) Skillnaden är att att när man kräkts så försvinner smärtan i halsen/bröstkorgen, nu ligger den och mal hela, hela tiden.
På detta så kommer kramper i vaderna, ett konstant kissbehov och för att inte glömma problemen att hitta en bekväm sovställning! Men som jag skrev i början, vissa saker förtränger man fort efter avslutad graviditet. Kan även säga att när den lill* rör på sig där inne så glöms mycket av obehagen bort. Å jag som vet vad för ljuvligheter som väntar, längtar dit och kan även njuta av att få uppleva "helvetet" även om jag ibland kan bli rätt less på det också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar