tisdag 29 maj 2012

Båthelg, morsdag och kodknäckande

Som alla som har barn vet går tiden så rysligt fort stundtals. Just nu är vi inne i en sådan period. Gry utvecklas i raketfart med bla lärt sig att krypa (åla ungefär som en geckoödla) det börjar bubbla ur ord (vissa förstår man andra inte) och igår knäcke hon koden för hur man gör för att sätta sig upp. Och i och med att hon knäckt den koden så hoppade hon på nästa nöt, hur ställer man sig upp?! Det är ett evigt passande men jag försöker hålla avstånd så hon får försöka.
Något annat som kommit nu nyligen är att hon kryper fram till mina fötter om jag står och grejar och krafsar på dem och säger mamamamamaa. Det betyder Ta upp mig! Går jag då iväg så börjar hon gny och kommer efter. Och igår då när hon lärt sig sätta sig upp började hon dra i byxbenen för att ta sig upp själv. Varken jag eller maken trodde hon skulle gå före sin 1-årsdag men med denna farten så kommer vi nog ha fel på den punkten. Jag var och kollade på sådana där "lära-gå-skor" (skor med extra stöd i bakkappan och bra för barn att lära sig gå med) i fredags men då de faktiskt är ruskigt dyra (sandaler 449, skor 499) så fick det vänta en aning men nu vete katten om vi kan vänta. (nej jag vet de behöver inte ha skor från allra första början men med Idas framfart i bakhuvudet så vet jag hur mycket vi gick å gick med henne)

Båthelg ja, det blev Grys premiär i båten i helgen. Då det var avslutning på babysimmet i lördags så tog vi och åkte ut på em på lördagen. Du kan tro det var spännande med allt nytt. Visst, hon har varit ute i farföräldrarnas båt men inte åkt eller sovit i den. Natten blev väl lite upphuggen men ändå så sov hon relativt bra utifrån förutsättningarna. Vi lämnade bryggan och styrde ut till en ö dryga halvtimmen utanför Hunnebo. Mötte upp farfar och Ida i gummibåten och la oss sedan utanpå deras båt i en vik. Gry blev sååå glad att återse Ida. Ja, farmor och farfar med förstås men Ida är ju idolen all time high!

På söndagen var det mors dag. :-) Då Gry stökat lite under natten så sov vi när Ida kom över från farföräldrarnas båt vid 8.40. Med sig hade hon en bok där hon både kryssat i lite olika alternativ om vad hon tycker om mig och så hade hon skrivit en del själv. Blev rörd till tårar fler gånger. (inte fel att få positiv feedback när man ibland känner sig som tjatmorsan nr 1)
Maken hade köpt en tårta till sin mor vilken hon bjöd oss alla på i sittbrunnen på deras båt. Sol och bad (för de som ville bada) och middag innan vi styrde in mot hemmahamnen igen. Ihopplockning och så hemfärd. Ida var allt annat än lycklig att vara tvungen att åka hem..
Men en riktig kanonhelg blev det och nu ser vi fram emot kommande helger med båtmys och snart är det sommarlov.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar