måndag 25 juni 2012

Long time..

Först vill jag be er om ursäkt för att det är så länge sedan jag skrev sist. Men tiden den bara rusar. Eller så är det jag som har (för) mycket att göra.. ;-)
Idas första sommarlovsvecka blev en roadtrip. Vi drog på tisdagen till Linköping, där maken ju jobbar ibland, för att bo på hotell och shoppa. Ida hittade MASSOR, så nu är mammas plånbok tom.. ;-) 5 par shorts, 1 linne och 2-3 toppar. Jag fick köpt mig 2 hg supergott te och så hade BodyShop rea på min favvodoft i duschcreme. Gry blev utan något medan maken fick 2 t-shirts.

Vi passade även på att hälsa på makens faster med familj, alltid lika trevligt :-) De bjöd på god paj och så fick maken en liten lektion i hur vår nya kamera funkar och lite tips på hur han ska tänka.

Första natten sov vi i sk enkelrum. Står ju nästan alltid en dubbelsäng i de rummen.. Ida skulle sova på den lilla soffan var tanken men hon ville gosa med mig lite medan maken gjorde sig i ordning och både hon och jag slocknade så det blev maken som fick ta soffan..
Andra natten hade vi ett sk familjerum. Ida sov denna natten i bäddsoffans säng och maken fick sova bredvid mig. Grynet hade en egen säng båda nätterna.
I första rummet hade vi badkar. Då vi inte har det hemma (än) så fick Grynet bada. Oj vad hon badade! Och plaskade. Hur roligt som helst! Sedan skulle jag få ta mig ett bad. Nu blev det inget sånt där rofyllt bad då Gry konstant ville in i badrummet, Ida ville promt hålla mig sällskap och maken fick ju springa ut och in. Sedan fick Ida bada.

Ida tog sig en glass i solskenet


På torsdagen packade vi ihop oss lite och drog en repa på stan till medan maken jobbade fram till lunch. Vid 12.45 var så bilen packad och vi utcheckade och vi styrde mot stugan i Dalarna. Vi hade ju ingen direkt aning om hur vi skulle köra så vi startade våra gpser i telefonerna och körde. Nu sa inte de dock samma väg och det slutade med att vi åkte på någon grusväg varpå maken tog beslutet att styra efter sin och vi kom ut på någon motorväg igen. (men vackert var det den sträckan vi åkte..) Sent om sider så kom vi dock fram till stugan där farmor och farfar redan väntade. Vi packade in oss och åt middag utomhus i solskenet.
Tanken var sedan att Ida skulle sova med farmor på övervåningen, farfar i hallen på övervåningen och maken , jag och Gry i sovrummet nere. Men just som jag var på väg att somna kom Ida in och sa hon inte kunde somna. Knappt hann hon dock lägga sig innan hon stensov. Alla som har försökt att sova med en 10-åring i sängen vet hur det brukar gå.. Jag sov apdåligt.


Ett litet kollage från stugan i Bonäs och vår midsommar
Midsommarafton började med en frukost innan vi knatade ned till Orsasjöns strand. Ida ville bada. Och hon badade, och badade.. Farfar kom en stund senare då han fått matshoppingtjänsten. Maken badade, farfar badade och lilla Gry fick bada. Farmor och jag höll oss kvar på stranden. Farmor var så förkyld och jag är ju en grym badkruka nu för tiden..
På vägen hem plockades blommor till kransarna och väl hemma gjordes 3 kransar. Lunch intogs och sedan gjorde vi oss i ordning för firandet i bygdegården. De hade ett digert program med både kör, en lokal författare som talade och så folkdanslag som framträdde. Efter 1,5 timme ungefär restes stången och äntligen fick barnen dansa. Då var det dock tid att gå hem med Gry för kvällsmat..
Vi grillade och satt ute länge.

Midsommardagen var det lite mulet när vi vaknade så vi tog oss i stället en promenad på ca 8 km. Jag mitt nöt hade ju "nya" skorna med och fick givetvis skoskavet from hell. Men jag hade även med skoskavsplåster, som dock inte hjälpte..
Efter lunch åkte vi till en badstrand lite längre bort. Där blev Gry jättekonstig och verkade må illa så vi for hem ganska snart igen. Hon somnade i bilen hem och sov en sväng sedan åt hon gröt och en stund senare var hon sig själv igen. Läskigt var det men gick över nästan lika kvickt som det kom så det var nog inget allvarligt.
När vi var ute och gick så plockade farfar och Ida fram ett tält som Ida sedan ville sova i. Hon tjatade på alla om att de skulle sova med henne. Alla utom farfar då han "snarkar så". *fniss* Det slutade med att maken fick den stora "äran". Det fick påföljden att jag sov återigen apdåligt.

Tjur och ko som vi gick förbi. 


Söndagen var det packning för min, maken och Grys del. Ida stannade en dag till med farmor och farfar. 5 timmar efter avfärd var vi så hemma igen. Vi pausade i Grums där Gry fick mat och vi tog våra medhavda mackor. Väl hemma startades tvättmaskinen och alla väskor packades upp. Vi trotsade sedan regnet och tog oss en promenad. Dock ingen lång men i varje fall så vi fick lite luft.


Gry när vi pausade i Grums
Idag är det måndag och regnet öser ned utanför fönstret. Uppemot 40 mm säger de ska komma. Gry har sovit 1,5 timme och vaknade nyss av telefonen som ringde. Vi skrotar runt här i onepice och pyjamas. Maken tog bilen så vi får åka och handla när han kommit hem, vilket gör att vi bara behöver/kan slappa/leka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar