torsdag 18 augusti 2011

För högt blodsocker

Idag var det återigen dags för ett besök hos barnmorskan. Då det är Idas sista sommarlovsvecka så har vi både ätit sent och inte direkt nyttiga frukostar. Idag blev det mannagrynsgröt med lite jordgubbssylt, en macka med räkost och ett glas apelsinjuice. En knapp timme senare mätte barnmorskan mitt blodsocker och då låg jag på 9,1. Högt men ändå inte konstigt med tanke på frukosten. Det ledde till att bm ville remitera mig till kemlab för att göra en glykospåfrestningstest. Då båda mina föräldrar har diabetes vet jag ju en del om det. Jag ställde lite frågor ang när jag skulle dit. Det visste hon inte, det beror lite på deras arbetsbelastning samt att det går via snigelpost och posten hade gått för dagen (kl 10.30..) så remissen skulle tidigast gå i morgon. Hon trodde jag skulle få en kallelse via posten framåt slutet på veckan. Så tidigast framåt mitten/slutet på veckan därefter borde jag få komma in... Alltså ska det ta nästan två veckor att kolla så jag inte har graviditetsdiabetes vilket kan göra att Liten växer otroligt mycket och jag kan få svårt att föda naturligt..
Däremot så talar allt emot jag ska ha det. Mitt blodtryck är strålande bra (glömmer siffrorna lika fort som jag hört dem men på frågan vad som är bra värden svarade hon samma siffror som jag hade..) jag har gått upp lite knappa 4 kg sedan jag skrevs in i mars, Liten följer sin SFkurva på milimetern och jag är varken onormalt törstig eller trött.
När jag frågade om hon inte kanske skulle ta om provet så fick jag svaret att det var ju över en timme sedan jag ätit så det vore onödigt.. Så nu "måste" jag åka in på fastande mage till sjukhuset, ta ett blodprov för att sedan dricka en sockerlösning och sedan mätas under två timmar. En tjej i föräldragruppen sa hon gjort mätning hon med och tänkt att det inte borde varit så farligt, man är ju grymt hungrig men det hade smakat apa och hon hade mått illa av det. Allt detta bara för jag åt en kass frukost. Surt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar