söndag 8 april 2012

Resande fot

Ja, det har blivit glest med blogginlägg senaste tiden då vi varit på resande fot. Vi drog iväg i tisdags med bilen lastad inför vår vecka hemifrån. (nåväl, nästan en vecka i varje fall) Att köra själv med en 6,5 månaders är ingen lek. Speciellt när man som jag vägrar ha henne fram utan hon får sitta bak. Bättre jag stannar än grejar med henne anser jag. Och stanna fick jag allt göra några gånger. Tror det blev fem stopp. Dock endast ett längre än 2 minuter. Det var när vi stannade i Gränna för blöjbyte och en flaska ersättning. 


Sedan kom vi fram till Linköping och maken.Vågar inte säga vem som vart lyckligast av de båda att återse varandra :-) Vi var framme vid 18-tiden så det blev lite uppackning och så ut för att käka lite. Sedan var det hopp i säng då maken ska upp senast 6 för att jobba. Strax innan hans klocka ringde vaknade Grynet och så fick hon följa med honom ned till frukosten medan jag klädde på mig och gjorde gröt till henne. Så lyxigt med hotellfrukost men kunde inte riktigt avnjuta den på samma sätt som när man är ensam eller barnen är större. Blev i varje fall mätt. Maken for till jobbet med övriga jobbarkompisar medan jag och Gry lekte lite på rummet. Tog oss en sovstund (klockan var ju knappt 7.30) i väntan på att affärerna skulle öppna. Hade messat med makens faster som bor i Linköping och då hon jobbar på museum så letade jag upp vart det låg och så knatade vi dit på ett besök. Så kul att kunna ses även om hon jobbade. Hon såg ju Gry senast vid dopet för dryga 3 månader sedan så hon tyckte allt snäckan vuxit rejält.. :-)
Efter besöket tog vi oss en repa på stan, hittade otroligt många roliga butiker och jag måste allt säga jag är grymt imponerad av deras framkomlighetstänk. I princip varje korsning har ned sänkning så det var enkelt att köra med vagnen (även om det nu antagligen mest är riktat för dem som åker tex rullstol så underlättar de livet rejält även för barnvagnar) och alla butiker hade hiss ( alla de som hade fler plan än ett alltså..) Tror vi åkte 8 olika hissar på de 2 timmar vi knatade runt innan vi gick hem så jag fick lite lunch i mig innan Grynet fick sin och vi återigen gick ut.. 8 stycken!!
Middag intogs med några av makens kollegor varav den ena visade sig fylla år! Vi åt på ett lustigt ställe vid namn Horse and hound. Publiknande med matsal och en otroligt rolig interiör. (glömde dock fota..) Något dyr mat utifrån smak och mängd men så ofta käkar jag ju inte ute så..
Torsdagen blev en repris, Gry följde med pappa ned medan jag klädde mig och gjorde gröt till henne. Sedan lekte vi lite innan sovpasset. Jag fick packat ihop en del och vid 10.30 tog vi oss återigen en repa på stan. Väl tillbaka på hotellet fick Gry lunch och så sov vi lite innan maken kom och vi drog norrut till stugan i Dalarna.

En lång resa på en krokig väg. De som känner mig vet jag lätt blir åksjuk och mycket riktigt blev jag illamående. Som väl var somnade Gry så jag kunde göra detsamma medan maken körde på. Utsvultna efter att inte ha ätit sedan frukosten (ja, den vid klockan 6.40..) stannade vi vid ett Sibylla i Ludvika. Mat åt oss och blöjbyte för Gry så var vi iväg igen. Nu tog jag över ratten och körde sista biten. Var så gott att glida genom dalalandskapet och sedan äntra Mora för att sedan glida mot vårt lilla samhälle strax utanför Mora. Hann knappt stanna bilen innan Ida kom utrusande från stugan. Någon hade saknat lillsyrran tror jag bestämt. Svärföräldrarna hade gjort gryta och vi åt innan vi stöp i säng, urtrötta efter resan. 
Gry vaknade, sin vana trogen, klockan 6 men somnade om och vi fick sova till 8.30. Så gott! Frukost och sedan for maken med Ida till Orsa Grönklitt för att låta henne visa vad hon lärt sig i snowboardskolan och lite slalomåkning. Medan de var borta tog jag med mig Gry och svärföräldrarna på långpromenad i solskenet. Fick rapporter om snöoväder men vi hade strålande sol! Något kall vind men utgott i lä. 
Maken kom tillbaka och jag tog med honom på en promenad, den dagen blev det dryga 1,1 mil. Bastu, dusch och middag så somnade vi sött igen.
Även lördagen vaknade lillan vid 6 men somnade om. Vid 8 vaknade hon igen och sedan var det samma procedur som fredagen. maken och Ida till skidbacken medan vi andra gick på promenad i solskenet. 


Gry sov givetvis gott ute både medan vi gick promenaderna och sedan en sväng när vi kommit tillbaka. Var inte mycket inne alls. Maken kom dock senare än på fredagen så jag fick gå iväg själv på eftermiddagspromenaden. Även den dagen blev det dryga 1,1 mil. Bastu, dusch och god mat innan John Blund kom på besök. 
Idag vaknade Gry som en klocka vid 6 men då fick jag "sova" vidare då jag ju fyller år. Familjen tassade upp och ned för att göra en frukostbricka och sedan kom de allesammans upp och sjöng. Mysigt!!
Gry var hungrig så vi fick dock gå ned och göra mat åt henne innan vi kunde somna om en sväng igen. Packning och lunch innan hemfärden genom vårt avlånga land. Väl hemma startades tvättmaskinen omgående och så kom mina föräldrar förbi med mat. Gott att slippa laga middag själva. :-) Svängde ihop en tårta och så är denna dagen strax över också.
I morgon är det en röd dag vilket betyder att maken är hemmavid. Jag såg en snygg tröja på MQ i Linköping och i morgon tror jag vi ska åka till köpcentrat här för inköp av en likadan :-) Födelsedagspresent! 
Ja, det var vår första resa med Gry det med övernattningar lite varstans. Måste säga hon har tagit det hela väldigt bra. Somnat och sovit bra trots okända miljöer. Ätit och varit på solskenshumör mest hela tiden. Om det är för jag tog med hennes täcke och kudde eller om hon är så pass trygg i sig själv vet jag inte men bra har det gått och det är skönt! Bådar bra inför kommande båtsäsong. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar