söndag 11 september 2011

Morgonurin

I morgon är det återigen dags att träffa barnmorskan på mödravården. Något som är nytt från förra gången jag var gravid är att man nu får ett rör att ta med sig morgonurin i. Förra gången fick man kissa i mugg på plats, vilket inte alltid var så lätt för man kissar ju ganska ofta som gravid och ibland glömde man bort sig och kissade innan man for dit. (iaf jag) Jättesmidigt att kunna ta med sig morgonurin, om man nu kommer ihåg att kissa i det där lilla röret..
Jag har dock funderingar på när är det morgon? Jag menar, jag är ju uppe på toa 2-3 gånger per natt/tidig morgon. Ska jag kissa i röret första gången jag vaknar? Andra? Eller tredje, då även övriga i familjen vaknat just för det är morgon.
Jag har gjort lite olika. Tror egentligen inte det är så väldans viktigt det är morgonurin men ibland blir jag så petig och ordmärkande... Är mest nöjd att jag kommer ihåg att ta fram det däringa röret kvällen innan jag ska till mvc. OCH att jag kommit ihåg att få med det till mvc. Förra gången var det en lunta med papper som skulle släpas med, dem slipper man denna gången. Nu är det bara att komma ihåg tiden och urinröret. (kanske det är för att öva in blivande mödrar på att komma ihåg sina barn då de ska till bvc.. ;-) )

Men är det någon som har ett vettigt svar på min undran? När ÄR det morgon? Första, andra eller tredje gången?

2 kommentarer:

  1. Hej! Det är meningen att provet ska tas när urinen har varit i blåsan så länge som möjligt. Dvs ta provet den tiden på morgonen när det var längst sedan du kissade senast. Svar på frågan? Mvh Tide

    SvaraRadera
  2. Ungefär vad jag trodde men jag kissar ju varannan timme blir ca 2-2,5 timme max. Å det är lika varje natt. Kvällskiss kl 23.30 ca upp första ggn 02. nästa vid 04-04.30 och så upp vid 06.30...
    Sedan mäter de ju bara äggvita i urinen, inget annat. (om jag förstått det hela rätt iaf.)
    Tack för svar vännen! Kram

    SvaraRadera