torsdag 1 september 2011

Nytt besök hos MVC

Ja, då var vi inne i september månad. Månaden då JAG säger Liten kommer kika ut. Ungefär nu (10.20) skulle jag varit klar uppe på kemlab med provtagningen. Kan väl säga att jag är rätt nöjd jag avbokade då jag verkar ta över makens förkylning. Tät i näsan, skallevärk och en otrolig trötthet i hela kroppen. Ont i skinnet så där som jag brukar få innan febern bryter ut. C-vitamins bombning och vila så ska nog vi ta udden av detta med.
Men, idag är det även ett besök hos mödravården igen. Mödravård.. Efter denna graviditet vete katten om jag vill kalla det vård. Uppsikt över fortlöpandet av en graviditet gentemot vård av en blivande moder.. Nä, Sverige 2011 är ingen vård för blivande mödrar. I mina ögon ska den blivande moderns frågor, tankar och önskemål bemötas med respekt och empati, inte som i mitt fall med svar som "sånt gör vi inte vid detta besöket", "lider du utav det får du söka läkarhjälp" Jag är väldigt tacksam för att jag är omföderska och har viss kunskap med mig i bagaget. Hade jag mött den bm jag har på mvc denna gången första gången hade jag nog varit livrädd för vad som komma skall. Nu KAN det hända hon är som hon är mot mig för jag just är omföderska, men om någon frågar hur bebisen ligger just för tillfället i magen så anser jag att man lägger sina vana händer på den gravidas mage och känner efter. Även om bebisen kan vända sig 2000 gånger efter man känt så får den blivande modern ett hum om hur det känns när bebisen ligger si eller så. Jag vet bebisen ändrar ställning ofta. Ida låg i ruckbart läge veckan innan de upptäckte hon satt i säte.
Nåväl, jag ska snart fara ned mot centrum för att köpa vinterkläder till Ida, så det är fixat innan Liten kommer. Sedan fyller en av mina goda kursare år idag så det blir lite lunchdate innan mvc. Och sedan susa hemåt till Ida och göra läxor med henne innan jag får ta en tupplur. Klockan 16 kommer sedan en kompis till henne för lek medan hennes föräldrar är på föräldramöte. Hur gick det med vilandet och motandet av förkylningen?? Nåväl, det ger sig nog ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar