måndag 19 september 2011

Rätt skön helg

Trots jag sovit uruselt på nätterna har vi haft en rätt go helg i familjen. Maken var i väg i torsdags och tog av masten på båten och fixade lite inför upptagningen.
I fredags hade Ida ledigt från skolan så maken passade även han på att ta lite ledigt och vi vek dagen åt att hjälpa mina föräldrar att klippa deras lönn. (den klipps varje år för att inte bli gigantisk och det tar ungefär 3 timmar att göra, om alla hjälps åt) Efter det for vi hem och fixade fredagsmys, taco.. Ida somnade i soffan och när maken bar upp henne var hon som en säck potatis och helt okontaktbar :-)
Lördagen drog vi oss i sängen rätt länge. Det är ju så mysigt att bara vara och få prata om allt och inget. Sedan lekte Ida med några vänner, maken for iväg till några av sina vänner en sväng och jag försökte sova. Ja, försökte.. Telefonen ringde 5-6 gånger så till slut gav jag upp. Lördagsmyset blev grillade hamburgare och pepsi max :-) Istället för att Ida skulle somna i soffan gick maken och hon upp varpå de båda somnade ganska omgående så där satt jag ensam i soffan och glodde på dumburken tills maken kom nedskuttandes och påstod han var vaken.
Jag vaknade någon timme efter jag somnat av illamående, tät näsa och ett livligt barn i magen. Slumrade till för att väckas av Ida som inte kunde sova i sin säng. Hon kröp ned i vår och sen fick jag inte direkt någon mer nattsömn. Vid 6.30 började hon vakna till liv igen och då gled jag iväg på drömexpressen. Vaknade till ett par gånger för att slutligen vakna vid 10. Då fick jag för mig att scones vore ju gott till frukost, upp och baka. Körde igång en tvättmaskin och plockade undan lite medan maken styrde i ordning med resten av frukosten. Usel nattsömn ledde till att jag efter avslutad frukost däckade i sängen igen. Familjen passade på att greja lite ute inför hösten och sedan var det dags att äta igen. Ida hade dansträning och medan hon var iväg på den gick jag och maken en promenad. Var riktigt härligt ute men uj vad kondisen har försvunnit... :-/
Väl hemma igen så diskuterade vi lite trädgården, en ev utbyggnad och hur vi kan lösa lekstugefrågan smidigast. Sedan kom svärföräldrarna förbi och de hade varit ute i skogen en sväng och hade därför med sig en hel kasse med trattisar. *jublar* Visserligen är själva plockandet nästan roligast men uj vad gott med svamp!! Hela familjen rensade och Ida påpekade flera gånger hur kul och mysigt det var att göra det tillsammans. (jepp, jag brukar göra det själv annars...)
I säng med Ida och lite dumburkstittande innan vi knoppade in för kvällen. Tog nässpray strax innan tandborstningen och fick sova i nästan 3 timmar innan första toalettbesöket. Sedan 2,5 timme till nästa besök och slutligen 2,5 innan makens alarm ljöd. Nu är maken på jobbet, Ida i skolan och jag ska strax krypa ned under täcket för en lite sovstund igen. I eftermiddag är det fullt ös med läxor, träning och matfixande innan jag får paus igen. Ja, inte jag som ska träna men som mamma får man ju nästan sig ett pass bara att se till allt är klart i tid och det som ska med är med.
Många säger måndagen är rätt skön att komma tillbaka till jobbet på för att då kan man vila lite efter en hektiskt helg. Jag ska vila hemma inför en fullspäckad vecka. Å vem vet? Kanske Liten kommer på tanken att vilja komma ut snart.. *hoppas*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar