onsdag 21 mars 2012

BVC med läkarbesök

Så var det dags för ännu ett bvcbesök. Som ni nog minns startade inte vår tid på bvc på allra bästa sätt. Än idag är det jobbigt att gå dit men nu följer hon alla kurvor precis perfekt. Idag var det även dags för läkarkontroll.
Gry och jag hade varit hos hennes gudmor och hennes barn på lite lunch innan och Gry somnade gott i vagnen på promenaden ned. Så det blev till att väcka henne genom att börja klä av henne, det var väl inte roligaste sättet att vakna på om man frågar Gry :-) Hon hade gått upp fint, knappt 600g och vuxit 3 cm. På en månad! Sedan kom läkaren invispande. Han pratade konstant, men stannade ibland upp och jag förstod det var då jag skulle svara på någon fråga han ställt någon gång i ordflödet... Samtidigt som han beskrev vad han gjorde, ställde frågor och gav sköterskan svar på vad han kände/såg. Mitt i ordflödet frågade han hur jag bodde. Eeeh?! Sköterskan sa då vår adress och han frågade om jag bodde i markplan eller? Ja, joo vi bor i villa så vi har väl både markplan och övervåning stammade jag fram. Om jag förstod honom helt rätt så frågade han mest för att klargöra för mig vikten av att barn ska få vara utomhus och gärna sova ute i vagnen. Antagligen läser jag in något som han inte alls åsyftade men det kändes som han dömde mig på något vis pga min övervikt (han påpekade att Grys babyhull var på väg att försvinna och jag sa då hon börjar få det, då sa han att mamma har ju som hon borde ha brås på..) Jag menar att båda mina barn får vara ute mycket. (det kan barnens äldsta kusin vittna om då jag ALLTID stänger av tvn och skickar ut dem i princip oavsett väder..) ;-)
Nåväl, det var en känsla jag fick och återigen är jag glad jag är en andragångs mamma så jag VET jag är en bra mamma. Enligt Ida i varje fall. "Sträng men bäst" som hon säger. :-)
I varje fall så fick Gry en OK-stämpel i rumpan av doktorn och nu blir det först om två månader vi ska dit igen. Efter avklarat besök tog jag en omväg hem, mest för att Grynet skulle somna om. Hon var dock skeptisk då jag ju väckt henne sist.. Så det tog lite tid men till slut sov hon och jag kunde gå hemåt. På vägen hemåt såg jag min mor ringt så jag ringde tillbaka. Det slutade med att vi bestämde de skulle komma förbi en sväng. Far skulle på frimärksmöte och när han ändå var iväg så kunde ju mor lika gärna vara här. Vi tog en promenad och sedan en snabb fika innan de for hem igen. Nu sover båda barnen och snart ska jag göra dem sällskap. Sov sött på er! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar