måndag 12 mars 2012

En förälders mardröm

Idag fick jag och maken vad jag anser vara något av varje förälders mardröm, att få ett samtal ifrån skolsystern att ens barn gjort sig illa. (visst, finns värre samtal att få men inom rimlighetens ramar är detta hemskt)
Jag fick inte samtalet då jag talade med min mor i mobilen och var ute och gick. Maken satt i Göteborg och fick inte tag på mig av samma ersättning som skolsystern. Jag skulle ju besöka mina kursare och i matsalen på högskolan är mottagningen usel. Jag träffade en del kursare och så skulle vi gå ut då jag tydligen blev kontaktbar igen för svärfar ringde och berättade de var på skolan för att hämta Ida. Han frågade om jag var på skolan och när jag sa ja så sa han då åker vi hem till oss så kan du komma dit sedan. Att hon var blåslagen men det nog inte var så farligt. Gry behövde få mat så jag gick ut till de andra kursarna och gav henne mat och sedan gick jag hem till svärföräldrarna. På vägen ringde jag dit och fick höra Idas historia.
Tydligen har någon privatperson byggt en koja på skolans mark ( inte på skolgården men i närheten) och i denna kojan härjar 3:or, 4:or och 5:or. (efter att ha snackat med flera andra föräldrar så har jag förstått det är många olyckor som skett i samband med kojan..)
Enligt Ida var det hennes klass tur att vara där men andra velat vara där med och någon hade tagit stegen så när hon ville gå ned fick hon hoppa. Det var i samband med det hoppet något gick fel och hon föll handlöst framåt och föll på sin näsa. Hon ska även haft sån fart att hon även slog i bakhuvudet då hon gjort en halv bakåt kullerbytta. Hon har blåmärken lite här och där. Värst är blånaden i ansiktet där det går ut mot vänster ögat och hon har även sår där. Alldeles invid ögat alltså. Kunde lika gärna skadat ögat... Hon slog som väl var inte i munnen. Kojan ligger i skogslikande område och hon kunde lika gärna fått en gren i tex ett öga, näsan, halsen.. (hemska tanke!!)
Tanken var nog god att ge barnen en koja men för det första är den inte byggd för 9 klasser, den följer inga som helst mått ur säkerhetstänk som måste finnas så fort det är på allmän mark och vad jag har förstått ligger den en bra bit i från skolgården så det skulle krävas mer personal ute för att ha koll även där.
Jag har mailat fröken om att det ligger på skolans ansvar att säkra skolområdet och att de får se till att kojan försvinner.
Nu ligger i varje fall min älskade unge och sover. Blåslagen men med både syn och tänder i behåll. Känner jag henne rätt så kommer hon säkerligen dras till kojan igen då "alla" är där, därför hoppas jag skolan agerar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar